Wat komt er op ons af?

Dit is al jarenlang de titel van de zedenleerblog. Helaas lag die de voorbije jaren een beetje onder het stof. De titel
mag blijven, want is meer dan ooit relevant Zedenleer tijdens de lockdown? Klik op Knubbes buik (de beer hier
rechts onder op de dobbelsteen) en bekijk eens wat mogelijk is en wat je fijn vindt om te doen.
Liefs, Sara

Wat er eerst stond:
Ook dit schooljaar staan er veel verschillende leuke en boeiende projecten op ons te wachten. Er zijn een aantal
onderwerpen die al gepland staan, maar we sluiten ons niet op in onze container en laten ook de buitenwereld op
ons af komen om nieuwe thema's aan te gaan.

zondag 1 oktober 2017

waterchallenge

Begin september hing er een brief in de leraarszaal. We konden onze klas inschrijven voor de waterchallenge van Stad Gent.  Een aantal klassen ging daarop in en de leerlingen zedenleer werden los van hun eigen klas ook ingeschreven, doordat ik me aanmelde ;-).

Gedurende 4 weken willen we de kinderen erop wijzen dat ze meer water moeten drinken de hele dag door. Tijdens elke les zedenleer van 100 minuten wordt er een gezamenlijk drinkmoment ingelast. De kinderen mochten sowieso al water drinken tijdens de werktijd. Tijdens de kring of instructie proberen we dat niet te doen, omdat dat heel storend kan zijn en de kinderen dan afgeleid worden.
We drinken uit bekers aan de kraan. De kinderen leerden ondertussen dat ze zelf de beker kunnen uitspoelen voor ze eruit drinken, zeker van zodra de eerste verkoudheden de klas binnendringen. De bekers worden ook regelmatig afgewassen en gewisseld met nieuwe uit de keuken.

Bij de tweede en derde leefgroep is er ook vaak een gezamenlijk plasmoment, omdat we niet steeds uit de klas zouden lopen.

Na die vier weken evalueren we of een algemeen drinkmoment nog nodig is of de kinderen sowieso zelf aan drinken denken.

Knubbe geeft het goede voorbeeld ;-). 




We duiden per klas en dag onze drinkmomenten aan. 

De berenpootjes wijzen ons naar de kraan. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten