Wat komt er op ons af?

Dit is al jarenlang de titel van de zedenleerblog. Helaas lag die de voorbije jaren een beetje onder het stof. De titel
mag blijven, want is meer dan ooit relevant Zedenleer tijdens de lockdown? Klik op Knubbes buik (de beer hier
rechts onder op de dobbelsteen) en bekijk eens wat mogelijk is en wat je fijn vindt om te doen.
Liefs, Sara

Wat er eerst stond:
Ook dit schooljaar staan er veel verschillende leuke en boeiende projecten op ons te wachten. Er zijn een aantal
onderwerpen die al gepland staan, maar we sluiten ons niet op in onze container en laten ook de buitenwereld op
ons af komen om nieuwe thema's aan te gaan.

zaterdag 28 oktober 2017

Saved by the bell - recht op onderwijs

Op 5 oktober was het de internationale dag van de leerkracht. Ook tijdens de lessen zedenleer stonden we daarbij stil. We namen de voorbije weken een kijkje bij kinderen en jongeren uit 4 verschillende landen en kwamen te weten op welke manier onderwijs een invloed kan hebben op het verdere leven van iemand.
De kinderen die aan bod kwamen bij de lessen van 'Saved by the bell' voor de tweede en derde graad zijn ook echte kinderen, maar de verhalen zijn gebaseerd op wat er allemaal kan gebeuren, zodat er zoveel mogelijk informatie kan meegedeeld worden.


We maken kennis met Antonio uit Paraguay, Enrique uit Peru, 
Rainata uit India en Durga uit Burkina Faso. 
Abbas, het jongetje uit het spel voor de eerste graad is het 
neefje van Rainata uit Burkina Faso. 

Derde en vierde leefgroep
Elk groepje leerlingen heeft een personage uit een van de vier landen. Sommigen kunnen naar school, anderen niet. Sommigen werken elke dag, anderen een halve dag of niet. Elk kind probeert wel een z goed mogelijke toekomst op te bouwen. Tijdens het spel komen de leerlingen meer te weten over de jongeren en hoe hun leven verder loopt: ze kunnen kiezen tussen twee jobs zonder te weten hoeveel ze zullen verdienen. Dat komt pas nadien ter sprake. Ze beslissen ook over de grootte van het gezin, maar ook dat kan gevolgen hebben op hun latere leven. 
Nadien worden collages gemaakt over het leven van de jongeren en vragen de leerlingen zich af of deze jongeren ook een beter leven hadden kunnen hebben...































Tweede leefgroep
Abbas is vier jaar en woont in Burkina Faso. Hij gaat nog niet nar school, maar leert wel veel van zijn ouders over hoe jij de dieren kan verzorgen. Zijn nichthe Rainata gaat wel al nar school en leert hem zijn naam schrijven. We nemen aan de hand van een spel en een verhaal een kijkje in het leven van Rainata en Abbas en bespreken de verschillen en gelijkenissen met ons eigen leven. 








Geen opmerkingen:

Een reactie posten