Wat komt er op ons af?

Dit is al jarenlang de titel van de zedenleerblog. Helaas lag die de voorbije jaren een beetje onder het stof. De titel
mag blijven, want is meer dan ooit relevant Zedenleer tijdens de lockdown? Klik op Knubbes buik (de beer hier
rechts onder op de dobbelsteen) en bekijk eens wat mogelijk is en wat je fijn vindt om te doen.
Liefs, Sara

Wat er eerst stond:
Ook dit schooljaar staan er veel verschillende leuke en boeiende projecten op ons te wachten. Er zijn een aantal
onderwerpen die al gepland staan, maar we sluiten ons niet op in onze container en laten ook de buitenwereld op
ons af komen om nieuwe thema's aan te gaan.

vrijdag 6 september 2013

We zijn van start gegaan.

In het vorig bericht stond reeds wie wanneer zedenleer heeft. Gisteren en vandaag was ik in de Boomgaard en alle klassen hebben al eens in de vernieuwde kring gezeten en de warmte kunnen ondervinden in een containerklas :-).

Even een overzichtje.

In de tweede leefgroep maakten we kennis met Knubbe, een beertje dat net als wij zedenleer volgt. Hij zal ons dit schooljaar vaak vergezellen en zijn verhalen vertellen aan de hand van een boek en een CD. De kinderen maakten zelf ook een papieren Knubbe die al mee naar huis mocht.
Meewiegende kinderen bij het horen van het eerste Knubbelied :-). 
 De Knubbetjes van klas Lander / Ingrid op een rijtje. 

Ook bij Pacale en Valeria werden Knubbetjes gemaakt, maar de groep is groter en ik wilde zo graag dat iedereen zijn beertje al kon meenemen naar huis, waardoor ik de tijd niet vond om een fotootje te maken. 

De leerlingen van de derde leefgroep begonnen met een verhaal dat ik zelf pas ontdekte eind juni. Er werd al over getekend (Wat vond je het leukst, mooist, belangrijkste, ...) De ene vindt het tekenen al leuker dan de andere. De volgende lessen wordt het verhaal nog verder uitgewerkt. Er zitten verschillende thema's in.

Probeer je eens gedurende een minuut te concentreren op niets. Niet gemakkelijk!

Het boek:

Hier dezelfde vraag, maar in deze klas pakten ze het anders aan: aan een kleur denken, zodat je aan niets anders meer denkt. 

De oudste leerlingen gingen meteen aan de slag met kranten, scharen en lijm. Het was puffen in de klas met 30°C buiten, maar ze werden beloond, want het laatste deel mochten ze zelf een plekje zoeken in de klas of op de speelplaats en daar verder werken. Super toch als de kinderen die zelfstandigheid beheersen. Ook heerlijk om te zien dat ze echt hun eigen plekje zoeken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten