Wat komt er op ons af?

Dit is al jarenlang de titel van de zedenleerblog. Helaas lag die de voorbije jaren een beetje onder het stof. De titel
mag blijven, want is meer dan ooit relevant Zedenleer tijdens de lockdown? Klik op Knubbes buik (de beer hier
rechts onder op de dobbelsteen) en bekijk eens wat mogelijk is en wat je fijn vindt om te doen.
Liefs, Sara

Wat er eerst stond:
Ook dit schooljaar staan er veel verschillende leuke en boeiende projecten op ons te wachten. Er zijn een aantal
onderwerpen die al gepland staan, maar we sluiten ons niet op in onze container en laten ook de buitenwereld op
ons af komen om nieuwe thema's aan te gaan.

zondag 29 september 2013

Eind september en een nieuw overzichtje

In de tweede leefgroep weten we ondertussen dat Knubbe in het eerste leerjaar zit. Hij volgt zedenleer en zijn vriendinnetje Froezel volgt katholieke godsdienst. Hij vindt het maar raar dat ze gescheiden worden, maar gelukkig zijn de juffen lief en kunnen ze nadien bijpraten over wat ze in de klas deden. Ze blijven vooral voor altijd allerbeste vrienden, ook al zitten ze niet altijd samen.
We bespreken ook waarom we naar school gaan en wat we er allemaal leren. Aanstaande vrijdag (officieel zaterdag 5 oktober, maar dan is er geen school) is het internationale lerarendag. Sommige kinderen hebben het veel moeilijker om naar school te gaan en niet overal wordt de school op dezelfde manier georganiseerd. Aan de hand van een spel zullen we de komende week kennismaken met 4 kinderen uit verschillende landen en een beetje meer te weten komen over hoe zij naar school gaan.

Knubbe heeft nu ook zijn eigen tas waar het prentenboek, de CD en de lesjesmap van Sara in zitten. Als de tas mee is naar school zal Knubbe een rol spelen tijdens de les.
De binnenkant van de tas is hier naar buiten gedraaid en is voor volgend schooljaar, wanneer Boetje de koe opnieuw de hoofdrol speelt. 
 Na de zeeklas hebben we het iets kalmer aan gedaan en onze juffen en meester al eens in de bloemetjes gezet voor lerarendag. Dan concentreren we ons bij de volgende lessen op de kinderen die naar school gaan in het spel.



De derde leefgroep werkte verder met het boek 'Een kroontje voor Annaballe'. Ze kregen de moeilijke taak om voor iedere klasgenoot in een papieren diamant een talent te schrijven. Ze postten alle diamanten in de omslagen en de eigenaars kiezen de leukste eruit om op een zelfgemaakte talentenkroon te plakken. De klas van Lies en Els is al aan die kroon begonnen. De klas van Claudia mag daar over 14 dagen aan beginnen. Aanstaande week werken we eerst rond 'Saved by the bell' voor lerarendag. Net als de tweede leefgroep spelen we een spel en leren we op die  manier kinderen uit andere landen een beetje beter kennen en weten we hoe zij naar school gaan. 






De krantenpoĆ«zie van de vijfde leefgroep is klaar en de gedichten worden gebruikt als voorblad in hun map. Op de kladversies mochten geen namen staan en ze werden verzameld in 2 enveloppen: jongens en meisjes. Hoe goed kennen ze elkaar? De meisjes kregen de gedichten van de jongens en omgekeerd en ze moesten raden wie welk gedicht schreef. Het was niet enkel een oefening om elkaar beter te leren kennen, maar ook om samen te werken, leiding te nemen en te aanvaarden, ... Bij de ene groep ging dat al beter dan bij de andere. 
We hebben al elke week mooi weer gehad, dus ook dit groepswerk kon buiten gebeuren en dan gebeurt het wel eens dat er bezoek komt :-). 







 De gedichten hangen in de gang van het secretariaat en de leraarszaal. Wie wil een gokje wagen wie wat schreef?

We hadden het al even over vrijheid en Amnesty International. Binnenkort is er de schrijf-ze-vast-dag en daar horen de leerlingen donderdagnamiddag veel meer over. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten